قنفذ ملعون


فدکـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

قنفذ یکی از غلام‌های عمر خلیفه دوم اهل تسنن است. بنا به نوشته منابع مذهبی مانند بحارالانوار وی جزو افرادی بود که در واقعه خانه فاطمه (س) یکی از نقش‌های اصلی را ایفا کرد. در این کتاب چنین آمده است که قنفذ با لگد زدن به در خانه فاطمه باعث سقط شدن محسن (فرزند فاطمه) شد. سلیم بن قیس هلالی در کتاب خود الگو:کتاب اسرار آل محمد یا همان سلیم بن قیس می گوید عمر بن خطاب به عنوان پاداش به مدت سه سال از قنفذ مالیات نگرفت.(بحارالانوار، (چ قدیم)، ج ۲، ص ۲۳۱; (چ جدید) ج ۳، ص ۳۴۸.)

قنفذ غلام عمر و يكي از پست ترين و شرورترين افرادي است كه در هتك حرمت حضرت زهرا(س) و ورود نابخردانه به خانه حضرت زهرا و ضرب و شتم حضرت زهرا شركت مستقيم داشت، او فردي خشن و متعصب و بي ولايت و مزدور خلفا بود، در روايت است كه به خاطر همين خوش خدمتي ها به خلفاي وقت، خلفا از وي حمايت سياسي به عمل مي آوردند و جوائز و پاداشهايي براي او منظور مي نمودند، در روايت آمده كه عباس بن عبدالمطلب مي گويد به علي(ع) عرض كردم چه مانع شد كه آن فلاني(عمر) حقوق همه كارگزاران خود را نصف كرد ولي حقوق قنفذ را به تمامي داد، علي (ع) نگاهي به اطراف خود كرد و آنگاه ديدگانش پر از اشك شد و فرمود در پاداش آن تازيانه اي است كه به فاطمه زد و در حالي چشم از جهان فرو بست كه اثر آن تازيانه چون دملي بر بازوي او باقي مانده بود.( كوثر ولايت، عبدالرحيم موگهي، ص 87)
علماي بزرگ ما هم يكي از اسباب شهادت حضرت زهرا(س) و سقط محسن را قنفذ مي دانند. سليم بن قيس هلالي شيعي مي نويسد : هنگامي كه فاطمه سلام الله عليها خود را ميان شوهرش و قنفذ قرار داد ، قنفذ او را با تازيانه زد ، عمر هم پيغام فرستاد كه اگر فاطمه بين تو و او (علي عليه السلام) مانع شد او را بزن . قنفذ حضرت زهرا را به سمت چهارچوب در خانه اش كشانيد و در را فشار داد بطوري كه استخواني از پهلويش شكست و جنيني كه در رحم داشت سقط كرد ... (كتاب سليم بن قيس - تحقيق اسماعيل الأنصاري زنجاني - ص 153).



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: <-TagName->
سه شنبه 17 فروردين 1392برچسب:,| 12:4 |پژوهشگران همت| |